Showcasing Wide-Ranging Artistic Practices from Nunavik

SPOTLIGHT

A carving made from soapstone and caribou antlers shows a reclining figure with sea-creature-like features, gazing outward and upwards. The figure’s body is dotted rhythmically with shallow holes along the head, neck, arm, and hem of the clothing, and two inclusions of caribou antler form an arm and tail.

This spotlight celebrates artistic work from across Nunavik, one of four Inuit homelands that make up Inuit Nunangat, covering over 560,000 square kilometres of Arctic Quebec.

Profiling myriad forms of arts and culture in Nunavik, the spotlight brings together work by artists, musicians, curators and collectives, with contributions from organizations including Avataq Cultural Institute, the Inuit cultural organization of Nunavik; CALQ’s Re-Connaître (Recognition) program for Indigenous artists and organizations; The Inuit Art Foundation; and La Fabrique Culturelle, Télé-Quebec’s digital cultural platform. 

Visitors are invited to explore and learn more about the depth and breadth of artistic practice in Nunavik:

6 Comic Panels That Prove Tivi Etook’s Genius
Napatsi Folger celebrates the monstrous creatures of Nunavik artist Tivi Etook.

Akinisie Sivuarapik: the Future of Throat Singing (Français)
Insights on the tradition from the 2021 Nord-du-Québec Artist of the Year.

How Inuit Artists Came Together to Establish Nunavik’s First Co-op
Levi Qumaluk, Aisa Qoperqualu, Charlie Sivuarapik and Peter Amautik’s legacy in Puvirnituq.

The Inuk-Woman Power of Musical Multihyphenate Elisapie
How the Nunavik artist uses her work to address injustices facing Indigenous women.

On the Waves with Elisapie (Français)
The singer-songwriter from Salluit interprets part of her song, “Una.”

resurgence ᓴᕐᖀᒋᐊᓪᓚᓂᖅ (Français)
An exhibition at the Musée d’art de Joliette showcases printmaking in Nunavik (2014-2019).

Sanannguanitigut Makitaqatigiinniq: Standing Together Through Art
An online exhibition shares Nunavimmiut artists’ experiences of the COVID-19 pandemic.

Tarqitamaat
An ongoing project promotes Nunavik artists using Inuktitut in their work.

What Did Early Printmaking Look Like in Inukjuak?
Janice Grey opens the archives of la Fédération des coopératives du Nouveau-Québec and examines rarely seen works from the early printmakers of Inukjuak, Nunavik, QC.

What Did Ookpik Dolls Have to Do With Kuujjuaq’s Co-op Movement?
How Jeannie Snowball’s iconic owl helped to sustain the Nunavik artist co-operative.

With the Seasons
Eight Contemporary Artists Respond to the Avataq Cultural Institute Sculpture Collection.

 

À propos des organisations participantes:

l’Institut Culturel Avataq, l’organisme culturel des Inuit du Nunavik
C’est sur l’assise de l’Institut culturel Avataq que s’appuie aujourd’hui la vigoureuse culture des Inuit. Depuis sa création en 1980, Avataq (comme on appelle l’Institut) s’est bâti une réputation solide en tant que chef de file culturel au Canada et à l’étranger. Son but est d’assurer que la culture et la langue inuit continuent de s’épanouir, de sorte que les futures générations bénéficient du riche patrimoine transmis par nos ancêtres dans toute leur sagesse.

La Fabrique culturelle

La Fabrique culturelle est la plateforme culturelle numérique de Télé-Québec. Elle est alimentée par les dix bureaux régionaux de Télé-Québec ainsi que par une centaine de partenaires du milieu culturel et les membres de la communauté. Elle a pour mandat de faire rayonner les arts et la culture en valorisant l’identité culturelle québécoise sur l’ensemble du territoire, principalement à travers la créativité de ses artistes et artisans.  Suivez #LaFab sur les réseaux sociaux pour ne rien manquer!

 

Le Conseil des arts et des lettres du Québec

Le Conseil des arts et des lettres du Québec investit dans l’imaginaire et célèbre les succès de celles et ceux qui créent des œuvres marquantes, qui forgent notre identité culturelle et la font rayonner. Dans une perspective de développement artistique équitable et durable, le Conseil soutient dans toutes les régions du Québec la création, l’expérimentation et la production dans les domaines des arts et des lettres et en favorise la diffusion au Québec, au Canada et à l’étranger.

En 2018, il lançait le programme Re-Connaître, destiné aux artistes, écrivains et organismes professionnels des Premières Nations et Inuits, qui a permis de soutenir plus de 200 projets et activités de création, de revitalisation, de transmission, de parrainage, d’accompagnement, de circulation et de diffusion au Québec et à l’extérieur.

À travers ce programme, le Conseil peut également appuyer les initiatives des organismes artistiques autochtones ainsi que le développement de leurs capacités organisationnelles et leur consolidation. La croissance constante du nombre de projets soutenus témoigne de la richesse et du dynamisme des pratiques artistiques Inuites et des Premières Nations. Que ce soit en métiers d’art, en arts visuels, en arts du cirque, en théâtre, en musique ou encore en chanson, plusieurs artistes du Nord-du-Québec ont bénéficié d’un soutien,  notamment Thomassie Mangiok, Passa Mangiuk, Mina Maina Tukai, Aibillie Idlout, Luacasi Kaitanaq, Elisapie, Maggie Napartuk, Qumak Mangiukou encore Beatrice Deer.

Le Conseil est très fier de compter parmi les compagnes et compagnons de l’Ordre des arts et des lettres du Québec Mattiusi Iyaituk (2018) et Tivi Evok (2022) et d’avoir décerné le  prix du CALQ – Artiste de l’année au Nord-du Québec à  Akinisie Sivuarapik. , 

 

Each week, the Arctic Arts Summit Digital Platform spotlights an important region of the circumpolar North or organization working to support Arctic artists and their practices. Spotlights are an exciting introduction to the variety of perspectives across the circumpolar world and we invite you to learn more across the platform.