Teresa Vander Meer-Chassé
Teresa Vander Meer-Chassé is of the Niisüü clan from White River First Nation in Tthèe tsa’ niik (also known as Beaver…
Souveraineté autochtone
Création
Représentation
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While her artistic practice spans many mediums — including installation, photography, beading and new media — painting is a favourite: “Painting gives me space to think, grieve, and express myself. It has been an integral part of my artistic practice and a part of who I am.” Her works often address themes such as resource extraction, Indigenous feminism, (de)colonialism, and belonging and identity, and are informed by her experiences living as an urban Indigenous woman.
The materials Silverfox employs are chosen with care, and are often integral to the pieces themselves. For example, in Royal Teas (2020), a still life examining concepts of kinship and the land, copper appears alongside sage, abalone and a feather as “good medicine” in the form of a teapot, which belonged to her grandmother. Conversely, in her installation All That Glitters Is Not Gold (2019), the copper pennies attached to a cut Hudson’s Bay blanket are representative of mining operations taking place on First Nations territories, including a personal connection for Silverfox, where the mining company Goldcorp are currently operating on the traditional territory of Selkirk First Nation.
Silverfox’s work has appeared in group exhibitions and collections across Canada. She has participated in several residencies and artist initiatives, including the Shakaat Artist Residency Program hosted by the Kwalin Dün Cultural Centre in Whitehorse, YT; the AGO X RBC Emerging Artists Exchange; and the Banff Centre’s Emerging Visual Artist Intensive.
Credit: This video was originally published by The Polygon Gallery on May 17, 2021. COURTESY THE POLYGON GALLERY.
En tant qu’hôtes et organisateurs du Arctic Arts Summit 2022, nous reconnaissons et respectons les nombreuses langues parlées dans la région circumpolaire.
L’essentiel des informations présentées sur ce site est en anglais et en français (les deux langues officielles du Canada), en inuktut (la principale langue autochtone parlée dans le Nord du Canada) et en tutchone du Sud, l’une des nombreuses langues des Premières Nations parlées au Yukon, notamment par les nations du territoire où les activités du Sommet auront lieu en personne.
L’essentiel du contenu présenté ici sera disponible dans la langue dans laquelle il aura été fourni ou créé.
Nous reconnaissons la prédominance de l’anglais sur le présent site. Cette situation s’explique notamment par la vaste compréhension de cette langue dans la région circumpolaire de nos jours. Nous appuierons cependant activement la publication de contenu représentant la diversité linguistique du Nord.
Voir le site en :
Anglais (à venir) | Inuktitut (à venir)| Tutchone du Sud (à venir)
Les hôtes et organisateurs du Arctic Arts Summit 2022 apprécient et appuient les articles de la Déclaration des Nations Unies sur les droits des peuples autochtones (DNUDPA) et reconnaissent les droits inhérents et les territoires historiques des peuples autochtones du Nord et de partout dans le monde. Nous reconnaissons et respectons les premiers peuples des nombreux territoires de la région circumpolaire.
Le lien à la terre, aux territoires, à l’histoire et à la culture est essentiel pour définir qui nous sommes en tant que peuples et sociétés. Nous honorons ce lien et nous nous engageons à poursuivre un cheminement de conciliation mutuelle alors que nous travaillons à bâtir un avenir équitable, juste et collaboratif pour toutes et pour tous.
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